Hieronder vindt u de antwoorden op de veelgestelde vragen over de gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart 2022. Heeft u nog vragen die hieronder niet beantwoord worden? Stuur dan een mail naar verkiezingen@baarn.nl, wij reageren dan zo snel mogelijk op uw vraag. 

Ik wil stembureaulid worden. Hoe werkt dit?

Wat fijn dat u ons wilt helpen! Op de pagina 'Stembureaulid worden' leest u alles hierover. 

Is het mogelijk om in een andere gemeente te stemmen?

Nee, tijdens de gemeenteraadsverkiezingen is het niet mogelijk om in een andere gemeente uw stem uit te brengen. Kunt u zelf niet naar het stembureau? U kunt wel iemand anders uw stem uit laten brengen. Op de pagina 'Iemand voor u laten stemmen' leest u hoe dat werkt.

Wanneer kan ik stemmen?

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen kunt u op maandag 14, dinsdag 15 en woensdag 16 maart 2022 uw stem uitbrengen. De stembureaus zijn open van 7.30 tot 21.00 uur. 

Waar kan ik mijn stem uitbrengen?

Op maandag 14 en dinsdag 15 maart kunt u uw stem uitbrengen op twee locaties in Baarn: het gemeentehuis en het NS-station. Op woensdag 16 maart zijn 14 stembureaus open. Een overzicht van de stembureaulocaties vindt u op de pagina 'Stembureaulocaties'.

Wat heb ik nodig om mijn stem uit te brengen?

Om uw stem uit te brengen heeft u de volgende nodig:

  • Uw stempas;
  • Uw identiteitsbewijs. Dit kan een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs zijn. Op de dag van de stemming mag deze maximaal vijf jaar verlopen zijn.

Waarom is het belangrijk dat ik mijn stem uitbreng?

Bij de gemeenteraadsverkiezingen kiest u de leden van de gemeenteraad. Hierdoor kunt u invloed uitoefenen op de keuzes die er binnen de gemeente worden gemaakt. De kandidaten met de meeste stemmen komen als raadslid in de gemeenteraad.

De raadsleden nemen beslissingen die voor de gemeente en haar inwoners belangrijk zijn. Bijvoorbeeld over onderwijs, nieuwbouw of de hoogte van de belastingen. Andere taken van de raadsleden zijn:

  • controleren of het college van burgemeester en wethouders het beleid goed uitvoert;
  • de begroting vaststellen en het financiële jaarverslag van de gemeente controleren;
  • contact hebben met inwoners om te weten wat er speelt;
  • het behandelen van veel praktische zaken in de gemeente, zoals verkeer, milieu, gezondheidszorg, cultuur en sport;
  • het maken van algemene regels (verordeningen) waar inwoners van de gemeente zich aan moeten houden.

Ik heb geen stempas ontvangen of ben deze kwijt geraakt. Wat moet ik doen?

U ontvangt uw stempas uiterlijk woensdag 2 maart 2022. Heeft u deze op donderdag 3 maart nog niet in huis? Of bent u uw stempas kwijt geraakt? Zorg dan dat u voor vrijdag 11 maart 2022 17.00 uur een nieuwe stempas aanvraagt bij de gemeente. Hoe dit werkt leest u op de pagina 'Uw stempas'. 

Stemmen voor inwoners die niet de Nederlandse nationaliteit hebben?

Inwoners die niet de Nederlandse nationaliteit hebben kunnen in bepaalde gevallen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Wilt u weten in welke gevallen dit geldt? Dan kunt u terecht op de website Kiesraad.nl.