De gemeente bewaart akten van levensgebeurtenissen. Bijvoorbeeld van een geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden. U krijgt het uittreksel binnen 5 werkdagen thuisgestuurd.

Let op! U vraagt een afschrift of uittreksel van deze akten aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

Wat moet ik meenemen

Bij een online aanvraag hebt u nodig:

  • uw DigiD
  • gegevens voor internetbankieren

DigiD linkOnline aanvragen

Persoonlijk aanvragen

Kunt u het uittreksel niet online aanvragen? Dan kunt u een afspraak maken om het afschrift persoonlijk aan te vragen. U neemt mee:

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
  • Brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.
  • Uw handtekening op de brief.

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Kosten

In 2022 betaalt u voor een uittreksel van de burgerlijke stand € 14,30.

Contact

Heeft u nog vragen over het afschrift (uittreksel) burgerlijke stand? Neem dan contact op met Team Burgerzaken via het contactformulier of via het telefoonnummer 035 - 548 16 11.

Kunt u het afschrift niet online aanvragen?

U kunt het uittreksel ook schriftelijk aanvragen. Let op: u moet dan wel een kopie van uw identiteitsbewijs meesturen. Geef in uw verzoek zo duidelijk mogelijk aan waarvoor u het uittreksel nodig hebt en zet uw handtekening op de brief. U kunt de brief richten aan:

  • Gemeente Baarn
  • Team Burgerzaken
  • Stationsweg 18
  • Postbus 1003
  • 3740 BA Baarn