Privacyverklaring gemeente Baarn
Om u goed van dienst te kunnen zijn, hebben wij persoonsgegevens van u nodig. Wij respecteren uw privacy en gaan zorgvuldig, vertrouwelijk en volgens de wettelijke regels met deze informatie om. We verwerken alleen persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor onze dienstverlening.
Welke persoonsgegevens?
Wij verzamelen en gebruiken verschillende soorten gegevens voor onze dienstverlening. Bij uw persoonsgegevens kunt u denken aan uw naam, adresgegevens, burgerservicenummer (BSN) of andere privacygevoelige informatie die we nodig hebben om onze taken te kunnen uitvoeren.
Wij verwerken alleen die persoonsgegevens die wij echt nodig hebben. Het doel van het gebruik en de soort gegevens kunnen per product of dienst verschillen. Het doel kan zijn het afhandelen van aanvragen, heffen en innen van belastingen of het verstrekken van uitkeringen of subsidies.
Wetgeving: AVG en Wpg
Wanneer wij uw persoonsgegevens gebruiken, dan zijn wij hier verantwoordelijk voor volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Soms verwerkt de gemeente Baarn politiegegevens. Het gaat vooral om situaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt door een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van de gemeente. Voor het omgaan met dit soort gegevens is de Wet Politiegegevens (Wpg) van toepassing.
Register van verwerkingen
In het register van verwerkingen staan alle producten en diensten beschreven waarbij de gemeente persoonsgegevens verzamelt en gebruikt. U kunt een exemplaar van het register van verwerkingen aanvragen via een van de contactmogelijkheden van de gemeente.
Uw rechten
Gaat het om uw persoonsgegevens, dan heeft u verschillende rechten. Zo kunt u bijvoorbeeld inzage krijgen in uw gegevens bij de gemeente. En u heeft recht op verbetering en verwijdering van gegevens als deze niet kloppen. Of u kunt het gebruik van gegevens tijdelijk laten stopzetten.
Beleid
Beleid in het kort
Belangrijke punten in het privacybeleid van de gemeente zijn:
- Wij mogen uw persoonsgegevens alleen gebruiken als daar een wettelijke basis voor is. Deze basis kan bijvoorbeeld zijn: uitvoeren van een overeenkomst, uitvoeren van een wettelijke verplichting of uitvoeren van een publieke taak.
- Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om en beveiligen deze goed. Dit doen wij door alleen die mensen toegang tot uw persoonsgegevens te geven die dat nodig hebben om hun werk uit te kunnen voeren. Iedere medewerk(st)er heeft een geheimhoudingsplicht.
- Wij delen gegevens alleen met andere partijen als dat voor de dienstverlening of op grond van een wettelijke verplichting nodig is. Aan die partijen stellen we dezelfde eisen als die voor ons gelden.
- Wij bewaren uw gegevens niet langer dan noodzakelijk of wettelijk verplicht is.
Volledige tekst
In het privacybeleid van gemeente Baarn leest u meer over:
- wettelijk kader
- verantwoordelijkheden binnen de gemeentelijke organisatie
- maatregelen die we nemen voor de bescherming van persoonsgegevens.
Datalek
Ondanks alle zorgvuldigheid en beveiliging kan het soms mis gaan. Onbevoegden hebben toegang tot uw gegevens of uw gegevens zijn verloren gegaan. In beide gevallen is sprake van een datalek. Als het lek grote risico’s voor u heeft melden wij het bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Als het lek ernstige nadelige gevolgen voor u heeft dan informeren wij u ook. Lees meer over datalekken en het melden daarvan.
Functionaris gegevensbescherming
De gemeente heeft een interne toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens. Dit is de Functionaris gegevensbescherming.
Vragen over privacy
Heeft u na het lezen van deze webpagina nog vragen of opmerkingen over (de informatie) over privacy? Neem dan contact op met de Functionaris gegevensbescherming via 035 - 548 16 11 of via het contactformulier.
Uw rechten
Gaat het om uw persoonsgegevens, dan heeft u verschillende rechten. Zo kunt u bijvoorbeeld inzage krijgen in uw gegevens bij de gemeente. En u heeft recht op verbetering en verwijdering van gegevens als deze niet kloppen. Of u kunt het gebruik van gegevens tijdelijk laten stopzetten.
Recht op informatie over het gebruik van uw persoonsgegevens
Het recht op informatie betekent dat u als betrokkene recht heeft op duidelijke informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens door de gemeente Baarn. Wij hebben een informatieplicht om u te informeren over welke gegevens wij verzamelen, waarom we dat doen, hoe we die gebruiken en met wie wij die delen. Dit stelt u in staat om te begrijpen wat er met uw gegevens gebeurt en om zelf beslissingen te nemen over uw privacy.
Dit recht geldt voor zowel de AVG als de Wpg.
Meer informatie
Heeft u aanvullende vragen over het gebruik van uw persoonsgegevens? Neem dan contact op met de Functionaris Gegevensbescherming via 035 - 548 16 11 of via het contactformulier.
Recht op inzage in het gebruik van uw persoonsgegevens
U kunt opvragen welke persoonsgegevens over u bekend zijn bij ons. U kunt alleen uw eigen gegevens inzien en niet die van een ander. U kunt inzage vragen door onderstaand webformulier (met DigiD) in te vullen of een afspraak te maken en langs te komen op het gemeentehuis. Heeft u hiervoor een afspraak op het gemeentehuis? Neem dan wel een identiteitsbewijs mee.
Als u jonger bent dan 16 jaar of als u onder curatele bent gesteld, kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger (ouder/voogd/bewindvoerder) namens u een inzageverzoek doen.
Binnen 4 weken ontvangt u van ons een overzicht met daarin:
- Het doel van gebruik;
- Welke persoonsgegevens wij gebruiken;
- Wie toegang heeft tot de gegevens;
- Hoe lang we de gegevens bewaren;
- Waar de gegevens vandaan komen (van u zelf of een andere instantie).
In uitzonderlijke gevallen is het niet mogelijk uw gegevens in te zien. Dit laten wij u dan in een gemotiveerd besluit weten.
Als u alleen wilt weten welke gegevens van u zijn opgenomen in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP), kunt u online een uittreksel aanvragen.
Dit recht geldt voor zowel de AVG als de Wpg.
Recht op rectificatie wanneer uw persoonsgegevens niet kloppen
Als uw persoonsgegevens niet kloppen of niet van belang zijn voor het doel waarvoor ze worden gebruikt, dan kunt u ons vragen de gegevens te verbeteren, aan te vullen, af te schermen of te verwijderen.
U kunt geen gebruik maken van het recht op verbetering en verwijdering als het gaat om gegevens in bij wet ingestelde openbare registers, zoals de basisregistratie personen (BRP). Voor verbeteringen in de BRP neemt u contact met ons op.
Ook kunt u geen gebruik maken van het recht van verwijdering als wij wettelijk verplicht zijn uw gegevens te bewaren. Bijvoorbeeld bij aanvragen om een uitkering of subsidie.
U kunt om verbetering of verwijdering van uw gegevens vragen door onderstaand webformulier (met DigiD) in te vullen. Binnen 4 weken na ontvangst van uw verzoek ontvangt u van ons bericht.Verbetering of verwijdering van uw persoonsgegevens
Dit recht geldt voor zowel de AVG als de Wpg.
Recht op gegevenswissing van uw persoonsgegevens
Als uw persoonsgegevens niet kloppen of niet van belang zijn voor het doel waarvoor ze worden gebruikt, dan kunt u ons vragen de gegevens te verbeteren, aan te vullen, af te schermen of te verwijderen.
U kunt geen gebruik maken van het recht op verbetering en verwijdering als het gaat om gegevens in bij wet ingestelde openbare registers, zoals de basisregistratie personen (BRP). Voor verbeteringen in de BRP neemt u contact met ons op.
Ook kunt u geen gebruik maken van het recht van verwijdering als wij wettelijk verplicht zijn uw gegevens te bewaren. Bijvoorbeeld bij aanvragen om een uitkering of subsidie.
U kunt om verbetering of verwijdering van uw gegevens vragen door onderstaand webformulier (met DigiD) in te vullen. Binnen 4 weken na ontvangst van uw verzoek ontvangt u van ons bericht.Verbetering of verwijdering van uw persoonsgegevens
Dit recht geldt voor zowel de AVG als de Wpg.
Tijdelijk stopzetten van de verwerking van uw persoonsgegevens
In sommige gevallen is het mogelijk dat u ons vraagt om het gebruik van uw gegevens tijdelijk te stoppen. Dat is het geval als:
- U bent het niet eens bent met het gebruik van uw gegevens en wij uw bezwaar in behandeling hebben tot het moment dat hier op is beslist;
- U van mening bent dat uw gegevens niet kloppen en wij tijd nodig hebben om dat uit te zoeken;
- Wij uw gegevens willen verwijderen, maar u ze nog nodig heeft voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een claim;
- Wij uw gegevens ten onrechte gebruiken, maar u de gegevens nog niet wilt laten verwijderen.
U kunt om beperking van het gebruik van uw gegevens vragen door onderstaand webformulier (met DigiD) in te vullen. Op het moment dat wij uw verzoek om tijdelijke stopzetting hebben ontvangen en een van de 4 voorwaarden doet zich voor dan gebruiken wij uw gegevens niet meer. Op het moment dat blijkt dat uw gegevens wel (weer) juist zijn of uw bezwaar tegen het gebruik niet terecht is en wij van plan zijn uw gegevens weer te gebruiken, dan laten wij u dat vooraf weten.
Tijdelijke stopzetting gebruik van uw persoonsgegevens
Dit recht geldt alleen voor de AVG
