Deelnemen als politieke partij aan de gemeenteraadsverkiezingen

Als u als politieke partij wilt deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 18 maart 2026, dient u een aantal acties te ondernemen. Lees de tekst in het pdf-bestand of in onderstaande beschrijving.

1. Registratie

 

1.1 Doorwerking registratie en permanente registratie

Politieke groeperingen die geregistreerd zijn voor de verkiezing van de Tweede Kamer of Provinciale Staten hoeven zich voor de gemeenteraadsverkiezingen niet te laten registreren (doorwerking registratie). Ook de (plaatselijke) partijen die bij de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezing een geldige kandidatenlijst hebben ingeleverd, behoeven zich niet te laten registreren (de zogenoemde permanente registratie).

Registratie is wel nodig als de groepering onder een andere naam/aanduiding wenst deel te nemen of nog niet deel heeft genomen aan de laatste gemeenteraadsverkiezing. De huidige politieke groeperingen in Baarn behoeven zich dus niet te laten registreren (in alfabetische volgorde):

  • 50PLUS
  • Christen Democratisch Appèl (CDA)
  • ChristenUnie
  • Democraten 66 (D66)
  • GROENLINKS
  • Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)
  • VoorBaarn
  • VVD 

1.2 Registratie nieuwe naam/aanduiding

Politieke groeperingen die niet vallen onder de bij punt 1.1 genoemde voorwaarden, moeten een registratieverzoek indienen. Deze moet uiterlijk maandag 22 december 2025 ontvangen zijn door de voorzitter van het centraal stembureau. Bij dit verzoek moet het volgende meegestuurd worden:

  • a. een afschrift van de notariële akte waarin de statuten van de vereniging zijn vastgelegd en waarin is opgenomen dat de groepering een vereniging is met volledige rechtsbevoegdheid;
  • b. een bewijs van betaling van de waarborgsom ad €112,50. Dit bedrag wordt weer teruggestort wanneer een geldige kandidatenlijst wordt ingeleverd bij de kandidaatstelling (zie punt 2.4 waarborgsom voor de bankgegevens);
  • c. een verklaring van de groepering waaruit blijkt wie als gemachtigde en plaatsvervangende gemachtigde is aangewezen en bevoegd is tot het inleveren van een kandidatenlijst.

Deze verplichtingen komen uit de Kieswet (artikel G3). Deze bepaalt dat een politieke groepering, die onder een bepaalde naam/aanduiding aan de verkiezing wil deelnemen, een vereniging dient te zijn met volledige rechtsbevoegdheid.
Op het verzoek tot registratie wordt, na ontvangst door het centraal stembureau, zo snel mogelijk een beslissing genomen. De waarborgsom wordt terugbetaald als de politieke groepering voor de komende verkiezing van de gemeenteraad een geldige kandidatenlijst inlevert.

Dien het verzoek om registratie in vóór maandag 22 december 2025
Een politieke groepering die te laat of geen verzoek indient, mag wel aan de verkiezing deelnemen. Voorwaarde hiervoor is dat een geldige kandidatenlijst ingeleverd wordt. Deze groepering gaat dan ‘naamloos’ de verkiezing in en krijgt alleen een nummer boven de kandidatenlijst op het stembiljet.

2. Kandidaatstelling

Aan de kandidaatstelling moeten alle politieke groeperingen voldoen. Voor het maken van kandidatenlijsten kunnen partijen gebruik maken van ondersteunende software verkiezingen (OSV). Er zal te zijner tijd een bericht worden gestuurd om de (nieuwe) partijen erop te attenderen dat de documenten beschikbaar zijn. 

De kandidatenlijsten dienen op de dag van de kandidaatstelling, maandag 2 februari 2026 ingeleverd worden tussen 09.00 en 17.00 uur op het gemeentehuis aan de Stationsweg 18, 3743EN in Baarn. Als deze te laat wordt ingeleverd, dan kan de betreffende politieke groepering niet meedoen aan de verkiezing!

We bieden u de mogelijkheid om de door u ingevulde kandidatenlijsten en de bijlagen te laten beoordelen op volledigheid en juistheid door het team Burgerzaken (de zogenoemde voorcontrole). De voorinlevering vindt plaatst op maandag 26 januari 2026 tussen 10.00 uur en 15.00 uur. In dat geval hebben de politieke groeperingen de zekerheid dat op de dag van de kandidaatstelling alles in orde bevonden wordt en geen herstelprocedure nodig is. Hiervoor gaat nog een afspraakmoment plaatsvinden.

2.1 De wijze van vermelding van de kandidaten en aantallen

De voorgeschreven wijze waarop u de kandidaten op de lijst vermeld is:
naam, voorletters en/of voornaam, geslacht (is niet verplicht), woonplaats; dus geen titels. Op de lijst mogen in Baarn maximaal vijftig kandidaten worden geplaatst. 

2.2 Instemmingverklaringen

Alle politieke groeperingen moeten bij de kandidatenlijst van ieder daarop voorkomende kandidaat, een schriftelijke verklaring overleggen waaruit blijkt dat hij/zij instemt met de kandidaatstelling op deze lijst. Van elke kandidaat, die géén zitting heeft in de huidige gemeenteraad, moet ook een kopie van een geldig legitimatiebewijs worden overgelegd. Belangrijk is hierbij dat het BSN zichtbaar is. Van kandidaten die niet in de gemeente wonen, moet een verklaring worden ingeleverd waaruit blijkt dat zij van plan zijn om in geval van benoeming in de gemeente te gaan wonen. 

2.3 Machtiging tot plaatsen van aanduiding boven lijst

Om een geregistreerde naam van de partij boven de kandidatenlijst te kunnen plaatsen, moet een verklaring van de (plaatsvervangend) gemachtigde van de partij worden ingeleverd, waarin deze de inleveraar machtigt om dit te doen (Model H 3-1). 

2.4 Ondersteuningsverklaringen

Partijen die voor het eerst deelnemen aan gemeenteraadverkiezingen, en partijen die bij de vorige verkiezing geen zetel hebben behaald, moeten in Baarn bij de kandidatenlijst tenminste twintig schriftelijke verklaringen van kiezers overleggen waaruit blijkt dat zij de kandidatenlijst ondersteunen. Deze verklaringen kunnen kiezers uit Baarn afleggen in persoon. Dit kan in de periode van maandag 19 januari t/m maandag 2 februari 2026 bij het team Burgerzaken. Hierbij moeten de kiezers een geldig identiteitsbewijs meenemen. Het is daarnaast belangrijk dat de kiezers woonachtig zijn in Baarn.

2.5 Waarborgsom  

De verplichting tot betalen van een waarborgsom van € 225,- is alleen van toepassing voor de politieke partijen die niet vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad vóór het indienen van een kandidatenlijst.

Het bedrag van de waarborgsom moet uiterlijk op maandag 19 januari 2026 op rekeningnummer NL28BNGH0285000594 t.n.v. gemeente Baarn zijn bijgeschreven, onder vermelding van: kandidaatstelling verkiezing gemeenteraad 2026.

Het bewijs van de betaling moet worden overgelegd bij de inlevering van de kandidatenlijst. Vermeld hierbij ook door wie de betaling is verricht en voor welke politieke groepering de betaling geldt.  

De waarborgsom wordt terugbetaald als de partij 75% van de kiesdeler behaalt of geen geldige lijst inlevert. 

3.  Nummering

De nummering van de lijsten wordt op vrijdag 6 februari 2026 om 17.00 uur bepaald tijdens een openbare zitting van het centraal stembureau.

De toewijzing van de lijstnummers verloopt, voor de politieke groeperingen die in de huidige gemeenteraad zijn vertegenwoordigd, op basis van het behaalde aantal stemmen tijdens de gemeenteraadsverkiezing van 2022. Bij gelijke uitslag wordt er geloot.

Vervolgens worden de ‘nieuwe’ groeperingen genummerd. Bij meerdere nieuwe groeperingen wordt er geloot. 

4. Stemmen/uitslag

Woensdag 18 maart 2026 vindt de stemming plaats tussen 07.30 uur en 21.00 uur. Daarna wordt er op lijstniveau geteld. Op donderdag 19 maart 2026 wordt er op kandidaatniveau geteld, de centrale stemopneming.  

De definitieve uitslag van de verkiezing wordt op donderdag 26 maart 2026 vastgesteld tijdens een openbare zitting van het centraal stembureau. 

5. Benoeming

Donderdag 26 maart 2026 worden de benoemingsbesluiten en alle daarbij behorende papieren, direct na de openbare zitting uitgereikt aan de gekozen kandidaten. Aan hen wordt verzocht om de benoemingsstukken ter plekke in te vullen en zich op 26 maart in persoon bij de medewerkers bureau verkiezingen van burgerzaken te melden, om de ingevulde benoemingstukken te overleggen.

6. Toelating, aftreden ‘oude’ en zitting nieuwe raad

De laatste vergadering van de gemeenteraad, oude zetting, vindt plaats op maandagavond 30 maart 2026. In deze vergadering neemt de raad een besluit met betrekking tot het vaststellen van de rechtmatigheid verkiezingen en vindt de toelating (onderzoek geloofsbrieven) plaats.

Wettelijk is vastgesteld dat – behoudens onvoorziene omstandigheden – de nieuwbenoemde leden op woensdag 1 april 2026 worden beëdigd en geïnstalleerd.

Meer informatie/vragen

Heeft u nog vragen over het verkiezingsproces? Stel deze gerust.

We hopen het verkiezingsproces met deze brief voor u duidelijk gemaakt te hebben. Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact op met Team Verkiezingen door een e-mail te sturen naar verkiezingen@baarn.nl  of telefonisch via 035-5481714.