Het gemeentearchief bewaart allerlei geschreven stukken, kaarten, foto's en krantenknipsels.

In het gemeentearchief kunt u informatie vinden over:

  • de geschiedenis van uw familie (stamboomonderzoek)
  • een woonhuis of bedrijf
  • een buurt of wijk
  • de gemeente zelf

Wat moet ik doen

  • Geef duidelijk aan welke informatie u zoekt.
  • Voor gegevens ouder dan 20 jaar kunt u het beste terecht bij het streekarchief of een Regionaal Historisch Centrum (RHC) in uw provincie.

Stamboomonderzoek

De gemeente bewaart alleen informatie uit registraties van de gemeente zelf. Daarom kan het zijn dat u informatie voor stamboomonderzoek bij meerdere gemeenten moet zoeken. U kunt dit als volgt doen:

  • U gaat naar de gemeente waar u informatie van wilt.
  • Als sommige gegevens moeten worden opgezocht in het gemeentelijk archief dan kan de gemeente uw aanvraag doorsturen.
  • U kunt ook terecht bij het Nationaal Archief(externe link).

Voor akten van geboorten voor 1898, huwelijken en echtscheidingen voor 1926, en overlijden voor 1951, alsmede het bevolkingsregister van voor midden jaren 1930, wordt u verwezen naar het Archief Eemland(externe link).

Contact

Bouwdossiers kunt u online opvragen

Voor overige archiefzaken neemt u contact op met Team Burgerzaken, bereikbaar via het algemene telefoonnummer.