Herinrichting Vondellaan

De gemeente Baarn is in 2024 begonnen met het maken van plannen voor de herinrichting van de Vondellaan in Baarn. De Vondellaan krijgt een nieuwe inrichting om meer ruimte te maken voor de fiets. Op deze pagina leest u meer over de plannen en houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Doorfietsroutes

Om vlot, veilig en comfortabel in de provincie Utrecht te kunnen fietsen, werkt de provincie aan het regionale fietsnetwerk. Een belangrijk onderdeel van het regionaal fietsnetwerk zijn de ‘doorfietsroutes’. Bekijk de video van de provincie Utrecht met een uitleg over de doorfietsroutes:

Video provincie Utrecht met uitleg over doorfietsroutes

Doorfietsroute Amersfoort-Hilversum

De provincie legt samen met gemeenten negen nieuwe doorfietsroutes aan in de provincie Utrecht. Een daarvan is de doorfietsroute Hilversum – Amersfoort. 

De betrokken gemeenten en de provincie Noord-Holland gaan samen de bestaande fietspaden op deze route verbeteren, aan elkaar verbinden en voorzien van herkenbare belijning, wegwijzers en verlichting. Zo wordt het aantrekkelijker om tussen Hilversum en Amersfoort de fiets te pakken. Lees meer over de doorfietsroute Hilversum – Amersfoort.

De Vondellaan is onderdeel van de doorfietsroute tussen Hilversum en Amersfoort. 

Vondellaan 2024
De Vondellaan in Baarn, 2024

Wat we gaan doen in de Vondellaan

De gemeente Baarn gaat diverse maatregelen nemen om fietsers in de Vondellaan meer ruimte, veiligheid en comfort te bieden:

  • De Vondellaan wordt een fietsstraat van rood asfalt met tweerichtingsverkeer voor fietsers. Langs de kanten van het pad komt een rabatstrook: een strook van 50 centimeter met andere verharding.
  • De rijbaan wordt eenrichtingsverkeer voor auto’s en versmald tot 3,5 meter. Langs de kanten komt een rabatstrook van 50 centimeter. Hiermee is de auto ‘te gast’ op de rijbaan. Auto’s zullen in de praktijk achter fietsers aanrijden.
  • Door de versmalling komt ruimte vrij. De aanwezige bomen en planten krijgen hiermee meer groeiruimte. Op sommige plekken komt er nieuwe beplanting voor verbetering van de biodiversiteit en ter verrijking van het straatbeeld.
  • De inritten vanuit de Nicolaas Beetslaan en de Bilderdijklaan worden zo ingericht dat duidelijker is dat fietsers op de Vondellaan voorrang hebben.
  • Naast de bestaande verhoging ter hoogte van Vondellaan 3-5 komen erop diverse plekken extra drempels.
  • Aan de zuidwestzijde van de Vondellaan (langs het voetpad) komen trottoirbanden en in het trottoir worden er groenstroken aangebracht. Deze zorgen voor een extra afscheiding tussen fietsstraat en voetgangers en verhogen de veiligheid van de voetgangers.
  • Er komt meer groeiruimte voor de bomen langs de Nieuwe Baarnsche School. Het aantal Kiss & Ride-plekken wordt daarvoor in de toekomstige situatie teruggebracht naar vier. Deze parkeerplaatsen krijgen een verharding van grastegels waardoor de parkeerplaatsen een groenere uitstraling krijgen.
  • De oude lichtmasten worden vervangen door nieuwe.
  • Een aantal kabels, leidingen en rioolhuisaansluitingen aan de oneven zijde worden vervangen.
  • Het regenwater wordt afgekoppeld van het riool. Particulieren die geïnteresseerd zijn om mee te doen aan dit afkoppeltraject, kunnen de mogelijkheden laten onderzoeken. Denk hierbij aan verticaal infiltreren of aan een infiltratieput op eigen terrein.

Bovenstaande beschrijving is in onderstaande beelden weergegeven:

Voorstelling van de heringerichte Vondellaan vanaf de zuidkant gezien, beschrijving in tekst: Vondellaan als fietsstraat met rood asfalt en eenrichtingverkeer. Grijze bestrating aan de zijkanten voor voetgangers.
Voorstelling van de heringerichte Vondellaan bij de Nieuwe Baarnsche School zoals beschreven in tekst. In de schoolzone komt een verhoging van grijze klinkers. De fietsstraat zelf is van rood asfalt en eenrichtingverkeer. Aan weerszijden is een strook van grijze stoeptegels voor voetgangers..
Het ontwerp staat deels beschreven in de tekst maar is te gedetailleerd om te beschrijven. Heeft u vragen? Neem dan contact op met de projectleider. De contactgegevens staan onderaan de pagina.
Definitief ontwerp Vondellaan, 17 juni 2025. Klik aan voor uitvergroting in printbare pdf.

Voortgang

Inwonersavond 14 januari 2025

Tijdens de inwonersavond op 14 januari 2025 hebben inwoners het definitieve ontwerp kunnen inzien. De inwoners konden de plannen bekijken en vragen stellen. De plannen zijn positief ontvangen. 

Veiligheid van wandelaars aan de zuidwestzijde

De meeste opmerkingen en wensen gingen over zorgen over de veiligheid van wandelaars aan de zuidwestzijde van de Vondellaan (na de bocht richting de Torenlaan). In het gepresenteerde ontwerp zouden de auto’s de mogelijkheid hebben om af te wijken van de rijbaan en via het trottoir te rijden. Deze zorg vonden we zeer terecht. Wij hebben daarom het ontwerp zodanig aangepast dat dit in de nieuwe situatie niet meer mogelijk is:

  • Er komen trottoirbanden i.p.v. schuin oplopende geleidebanden.
  • In het trottoir komen groenstroken. Die zorgen naast vergroening voor een extra afscheiding tussen fietsstraat en voetgangers.
  • In de nieuwe groenstrook worden lichtmasten  geplaatst. Ook dat vormt een extra obstakel voor auto’s.

Parkeerplaatsen

De parkeerplaatsen aan de zuidwestzijde van de Vondellaan worden semi-verhard met grind.

Kiss and Ride parkeerplaatsen bij de Nieuwe Baarnsche School

Bij de Nieuwe Baarnsche School gebruiken sommige ouders de auto bij het brengen en halen. Dit kan soms nodig zijn, maar de gemeente wil dit autogebruik niet aanmoedigen. Bij het opstellen van het ontwerp zijn de volgende inrichtingsmaatregelen gekozen om te zorgen dat het parkeren van auto’s voor zo min mogelijk overlast zorgt:

  • Het aantal van 8 te kleine parkeervakken wordt teruggebracht naar 4 parkeervakken met een normale lengte.
  • De parkeervakken worden breder gemaakt en krijgen een gunstige insteekhoek. Hierdoor zijn er straks minder in- en uitsteekbewegingen nodig en staat de auto ook verder van de rijbaan geparkeerd.
  • Door de versmalling van de weg en het verminderen van parkeerplaatsen kunnen we de boomspiegels bij de bomen groter maken. Daardoor krijgen de bomen meer leefruimte.
  • De parkeerplaatsen worden uitgevoerd in grasbetontegels. Omdat deze parkeerplaatsen grote delen van de dag onbezet zijn, zal het gras hier waarschijnlijk goed aanslaan. Dit maakt het straatbeeld groener.

De opstelplaats van kliko’s

Aan de zuidwestzijde van de Vondellaan (na de bocht richting de Torenlaan) verlagen we hier en daar de trottoirband. Daardoor kan regenwater beter weglopen. Ook maakt het dat de weg gemakkelijker over te steken is. Op bepaalde plekken komen tegels die aanduiden waar minicontainers geplaatst kunnen worden.

De opstelplaats van de kliko’s van de appartementen aan de Kettingweg 1 zal vanwege de vermindering van de Kiss & Ride parkeerplaatsen veranderen naar locatie Kettingweg. De inwoners van het appartementencomplex worden hierover apart benaderd.

Vervangen water- en elektriciteitsleidingen

In het voorjaar van 2025 zijn de geplande kabel verleggingswerkzaamheden uitgevoerd.
 

Planning

De voorbereidingen voor het starten van de aanbesteding voor de selectie van de aannemer ronden we voor de bouwvak af. Vervolgens gaan we een aannemer selecteren. Naar verwachting zal de aannemer in het laatste kwartaal van 2025 met de uitvoering starten.

Contact

Bij vragen kunt u contact opnemen met Anita Szirbek (projectleider civiele werken | team beheer) via a.szirbek@baarn.nl.