Uw privacy volgens de Wpg
De gemeente Baarn respecteert uw privacy. Als u contact opneemt met de gemeente, een product aanvraagt of bijvoorbeeld een zorgaanvraag indient, verwerkt de gemeente persoonsgegevens. Voor het omgaan met dit soort gegevens geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Soms verwerkt de gemeente Baarn politiegegevens. Dan geldt naast de AVG ook de Wpg: de Wet politiegegevens.
Wet politiegegevens (Wpg)
Bij het verwerken van politiegegevens gaat het vooral om situaties waarin een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van de gemeente uw persoonsgegevens verwerkt. De gemeente Baarn heeft boa’s in dienst voor toezicht en handhaving van de openbare orde en het onderwijs. Voor het omgaan met dit soort gegevens is de Wet Politiegegevens (Wpg) van toepassing.
Waarvoor verwerken wij persoonsgegevens volgens de Wpg
Over het algemeen gebruiken wij uw persoonsgegevens voor de dagelijkse politietaak. Deze dagelijkse politietaken staan beschreven in artikel 8 van de Wpg. Onder de dagelijkse politietaak valt bijvoorbeeld de handhaving van wetten en regels, zoals het Wetboek van Strafvordering, de Algemene Plaatselijke Verordening en de Leerplichtwet. In artikel 9 en 13 van de Wpg staan echter ook doelen waarvoor wij politiegegevens kunnen verwerken.
Voorbeelden van verwerkingen die onder de Wpg vallen zijn:
- Het schrijven van een proces-verbaal als u een strafbaar feit hebt gepleegd.
- Het behandelen en afronden van betalingen die te maken hebben met een proces-verbaal, zoals het toekennen van bezwaren of het toepassen van de coulanceregeling.
- Onderzoek naar en opsporen van daders van strafbare feiten.
- Opsporing van daders van incidenten om vervolging door het Openbaar Ministerie mogelijk te maken.
Welke persoonsgegevens verwerken wij volgens de Wpg
In het kader van de Wpg kunnen wij de volgende persoonsgegevens verwerken:
- Contactgegevens (naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres)
- Geboorteplaats en geboortedatum
- Omschrijving strafbare feit
- Burgerservicenummer (BSN)
- Identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs
- Financiële gegevens
- Een eventueel kenteken
Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens
De Wpg regelt de bewaartermijnen voor politiegegevens. Politiegegevens die we verwerken in het kader van de uitvoering van de dagelijkse politietaak bewaren we tot maximaal 5 jaar na de datum van de eerste verwerking.
Wie hebben toegang tot uw persoonsgegevens
Alleen medewerkers die daartoe bevoegd zijn krijgen toegang tot politiegegevens. Zij mogen alleen die gegevens inzien die zij nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Het is mogelijk dat we toegang verlenen aan medewerkers van de politie. Ook zij krijgen alleen toegang tot die gegevens die zij noodzakelijk zijn voor hun taak.
Voor het afhandelen van de betaling van een boete geven wij uw gegevens door aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Wij kunnen uw gegevens in het kader van het opsporen en voorkomen van strafbare feiten doorgeven aan opsporingsinstanties, zoals de politie.
Register van verwerkingen
Wij hebben een verwerkingsregister voor de Wpg. Het verwerkingsregister geeft een overzicht van alle soorten verwerkingen voor de uitvoering van onze taken. Dit register is openbaar.
Uw rechten volgens de Wpg
Wanneer uw persoonsgegevens voor politietaken worden gebruikt, heeft u verschillende rechten. Deze rechten wijken iets af van die van de AVG. U hebt in bepaalde gevallen recht op:
- Recht op informatie
- Recht op inzage van uw gegevens
- Recht op wijzigen, aanvullen of vernietigen van uw gegevens
Recht op informatie over het gebruik van uw persoonsgegevens
Het recht op informatie betekent dat u als betrokkene recht heeft op duidelijke informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens door de gemeente Baarn. Wij hebben een informatieplicht om u te informeren over welke gegevens wij verzamelen, waarom we dat doen, hoe we die gebruiken en met wie wij die delen. Dit stelt u in staat om te begrijpen wat er met uw gegevens gebeurt en om zelf beslissingen te nemen over uw privacy.
Meer informatie
Heeft u aanvullende vragen over het gebruik van uw persoonsgegevens? Neem dan contact op met de Functionaris Gegevensbescherming via 035 - 548 16 11 of via onderstaande knop.
Recht op inzage in het gebruik van uw persoonsgegevens
U kunt opvragen welke persoonsgegevens over u bekend zijn bij ons. U kunt alleen uw eigen gegevens inzien en niet die van een ander. U kunt inzage vragen door onderstaand webformulier (met DigiD) in te vullen of een afspraak te maken en langs te komen op het gemeentehuis. Heeft u hiervoor een afspraak op het gemeentehuis? Neem dan wel een identiteitsbewijs mee.
Als u jonger bent dan 16 jaar of als u onder curatele bent gesteld, kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger (ouder/voogd/bewindvoerder) namens u een inzageverzoek doen.
Binnen 6 weken ontvangt u van ons een overzicht met daarin:
- Het doel van gebruik;
- Welke persoonsgegevens wij gebruiken;
- Wie toegang heeft tot de gegevens;
- Hoe lang we de gegevens bewaren;
- Waar de gegevens vandaan komen (van u zelf of een andere instantie).
In uitzonderlijke gevallen is het niet mogelijk uw gegevens in te zien. Dit laten wij u dan in een gemotiveerd besluit weten.
Als u alleen wilt weten welke gegevens van u zijn opgenomen in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP), kunt u online een uittreksel aanvragen.
Recht op wijzigen en verwijderen van uw persoonsgegevens
Als uw persoonsgegevens niet kloppen of niet van belang zijn voor het doel waarvoor ze worden gebruikt, dan kunt u ons vragen de gegevens te verbeteren, aan te vullen, af te schermen of te verwijderen.
U kunt geen gebruik maken van het recht op verbetering en verwijdering als het gaat om gegevens in bij wet ingestelde openbare registers, zoals de basisregistratie personen (BRP). Voor verbeteringen in de BRP neemt u contact met ons op.
Ook kunt u geen gebruik maken van het recht van verwijdering als wij wettelijk verplicht zijn uw gegevens te bewaren. Bijvoorbeeld bij aanvragen om een uitkering of subsidie.
U kunt om verbetering of verwijdering van uw gegevens vragen door onderstaand webformulier (met DigiD) in te vullen. Binnen 4 weken na ontvangst van uw verzoek ontvangt u van ons bericht.
Weigeren van uw verzoek
Wij kunnen niet altijd voldoen aan uw verzoek tot het uitoefenen van een Wpg-recht. In de volgende gevallen hebben wij het recht om uw verzoek af te wijzen:
- Belemmering van gerechtelijke onderzoeken: Afwijzing is door ons mogelijk als het verzoek de doorgang van juridische onderzoeken of procedures zou kunnen hinderen.
- Belemmering van strafrechtelijke taken: Afwijzing kan plaatsvinden om nadelige gevolgen voor de voorkoming, opsporing, het onderzoek en de vervolging van strafbare feiten te voorkomen.
- Bescherming van de openbare veiligheid.
- Bescherming van de rechten en vrijheden van derden: Om de rechten van anderen te beschermen, kan een verzoek geweigerd worden.
- Bescherming van de nationale veiligheid: Een verzoek kan worden afgewezen ter bescherming van de veiligheid van de staat.
- Kennelijk ongegronde of buitensporige verzoeken: Verzoeken die evident zonder grond zijn of buitenproportioneel, kunnen door ons worden afgewezen.
Meer informatie
Heeft u nog vragen of opmerkingen over uw privacyrechten? Lees meer op de pagina Privacyverklaring | Gemeente Baarn. Of neem contact op met de Functionaris gegevensbescherming via 035 - 548 16 11 of via het contactformulier in onderstaande knop.
