Jaarverslag klachten gepubliceerd
Gemeenten zijn verplicht om jaarlijks verslag te doen van het aantal klachten en de afhandeling daarvan. Daarom heeft de gemeente een jaarverslag Klachten opgesteld. Het jaarverslag biedt inzicht in het aantal klachten, de aard daarvan, de wijze van afhandeling en de lessen die de gemeente hieruit kan trekken.
De gemeente Baarn ontving vorig jaar 32 klachten van inwoners. 2023 kende een vergelijkbaar aantal (31). Dat is een daling vergeleken met het jaar daarvoor (41 in 2022). De meeste klachten in 2024 gingen over de informatieverstrekking en onheuse bejegeningen en hadden betrekking op de teams Beheer, Burgercontact en Ontwikkeling Ruimtelijke Omgeving.
Persoonlijk contact met inwoner over klacht
Burgemeester Mark Roël: “Klachten zijn waardevolle signalen van inwoners en andere betrokkenen. Bij voorkeur bespreken we de klacht met de inwoner zelf. Zo kunnen we de inwoner beter helpen en tegelijkertijd onze dienstverlening en werkwijze verbeteren.”
De gemeentelijke organisatie had in 2024 ruim 20.000 contactmomenten met inwoners via telefoon, balie, webformulieren, e-mail en post. Van de 32 binnengekomen klachten is zo'n 80% op een informele manier opgelost.
Jaarverslag Klachten 2023-2024
De Algemene wet bestuursrecht verplicht gemeenten om jaarlijks verslag te doen van het aantal klachten en de afhandeling daarvan. Daarom heeft de gemeente een jaarverslag Klachten opgesteld. Het jaarverslag biedt inzicht in het aantal klachten, de aard daarvan, de wijze van afhandeling en de lessen die de gemeente hieruit kan trekken. Het jaarverslag 2023-2024 is te vinden op de pagina Klacht indienen of direct via de link Jaarverslag klachten voor 2023 en 2024.
Lessen
Lessen moeten komend jaar leiden tot verbeteringen in de registratie en evaluatie van klachten en de bekendheid van de klachtenprocedure. En daarnaast tot kwaliteitsverbeteringen in de vakafdelingen.
