Praat met de Raad 

Raadsleden zijn altijd benieuwd naar ideeën van inwoners. Heeft u een mening over een onderwerp waar de gemeenteraad over vergadert? Wilt u iets onder de aandacht van onze raadsleden brengen? Laat het de raadsleden weten! Er zijn verschillende manieren om met hen in contact te komen.

Benader een raadslid of steunfractielid

In het overzicht van de raad vindt u de contactgegevens van alle raads- en steunfractieleden. U kunt een raadslid altijd benaderen door een e-mail te sturen. Natuurlijk kunt u raads- en steunfractieleden ook persoonlijk aanspreken, bijvoorbeeld voor of na een vergadering of gewoon op straat. 

Benader de raad als geheel

Wilt u de voltallige gemeenteraad benaderen? Stuur dan een e-mail of een brief aan de gemeenteraad via de griffie. In sommige gevallen komt uw bericht op de lijst met ingekomen stukken te staan.

Vanwege uw privacy wordt uw brief of mail geanonimiseerd gepubliceerd. De raadsleden en steunfractieleden ontvangen de brief wel ongeanonimiseerd, omdat zij zich een oordeel moeten kunnen vormen over wat u aan de raad vraagt of mee wilt geven.

Volg de vergaderingen van de gemeenteraad 

Iedereen is van harte welkom om de vergaderingen van de gemeenteraad bij te wonen. De agenda, de vergaderstukken en de data van de vergaderingen vindt u op de raadsinformatiepagina. 

In de raadzaal 

De vergaderingen vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis. De publieke tribune in de raadzaal heeft ruimte voor ongeveer 30 personen.  Als de tribune vol is, kunt u de vergadering volgen via een scherm in de trouwzaal.  

Via internet 

Alle vergaderingen zijn live te volgen via internet. Achteraf terugkijken is ook mogelijk. 

Nodig de raad uit om langs te komen

Wilt u de raad bijpraten over een onderwerp of ontwikkeling? Of heeft u een idee of plan wat u aan de raad zou willen presenteren? Dan kunt u de raad uitnodigen voor een bijeenkomst, evenement of werkbezoek.

Neem gerust contact op met de griffie voor meer informatie.

Spreek in tijdens de Informatie in de raadscommissie

Wilt u als inwoner, organisatie of bedrijf de raadsleden en steunfractieleden toespreken in een vergadering?  Dat kan tijdens de Informatie in de raadscommissie. De raadsleden nemen uw mening mee bij het vormen van hun standpunt. Bij de Oordeelsvorming in de raadscommissie en de raadsvergadering kan niet worden ingesproken.

Inspreken over geagendeerde en niet geagendeerde onderwerpen

Er kan  tijdens de Informatie in de raadscommissie worden ingesproken over geagendeerde en niet-geagendeerde onderwerpen. 

Tijdens de vergadering

Als u inspreekt, krijgt u maximaal 5 minuten via de voorzitter het woord. U spreekt in vanaf het spreekgestoelte. Als u inspreekt over een onderwerp dat op de agenda staat, spreekt u in bij het agendapunt zelf. Bij niet geagendeerde onderwerpen wordt ingesproken aan het begin van de agenda bij het onderwerp spreekrecht over niet geagendeerde onderwerpen. Na afloop van uw inspraakbijdrage mogen raads- en steunfractieleden via de voorzitter vragen aan u stellen. 

Aanmelden en meer informatie

Om in te spreken, dient u zich uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 12.00 uur bij de griffie aan te melden. Neem ook gerust met de griffie contact op voor meer informatie en/of advies over het inspreken. De griffie is bereikbaar via e-mail griffie@baarn.nl of telefonisch via 035 – 548 16 11. De griffie helpt u ook graag om een  afweging te maken of inspreken voor u de beste optie is.

Spelregels

  • Bij niet geagendeerde onderwerpen geldt een maximum van drie insprekers per vergadering. Bij meer aanmeldingen krijgen insprekers die de laatste drie maanden het minste hebben ingesproken voorrang. Bij meer aanmeldingen, gaat het op volgorde van aanmelding.
  • Als inspreker kunt u over bijna alle onderwerpen het woord voeren. U kunt bijvoorbeeld op bepaalde belangen wijzen, wensen kenbaar maken of suggesties doen. Er kan echter niet worden ingesproken over:
  • een besluit van het gemeentebestuur waar bezwaar of beroep tegen is of is geweest;
  • benoemingen, keuzes, voordrachten of aanbevelingen van personen;
  • gedrag waar een klacht over kan of kon worden ingediend op grond van artikel 9 1 van de Algemene wet bestuursrecht;
  • notulen van een commissie of raadsvergadering;
  • onderwerpen waarbij sprake is van een juridisch geschil tussen een inwoner en de gemeente;
  • Het is niet toegestaan om namen van ambtenaren te noemen tijdens uw spreektijd of op te nemen in uw inspreektekst.
  • U spreekt in bij een raadscommissie van de gemeenteraad en dus niet bij de burgemeester of een wethouder. U richt uw inspreken dan ook tot de raads- en steunfractieleden.

Tips

Wij geven u graag enkele tips om uw inspreken te helpen succesvol te maken.

  • Zorg dat u binnen de tijd blijft. Het is vervelend voor u als u niet uw volledige bijdrage kunt uitspreken.
  • Schrijf uw tekst uit en oefen vooraf, zodat u weet hoeveel tijd u nodig heeft. Wij adviseren u voor vijf minuten inspreken niet meer dan 650 woorden te gebruiken. Dat is ongeveer één A4’tje. 
  • Zorg er voor dat u altijd een afsluitende zin klaar heeft om uw betoog voor uw gevoel goed te kunnen beëindigen.
  • Vijf minuten is kort, maar kort en bondig komt altijd beter over dan lang en uitvoerig. Vier punten blijven beter hangen dan tien.

Goed om te weten

De vergadering is openbaar en wordt live uitgezonden via de website van de gemeente. Dat betekent dat uw inspreekbijdrage ook openbaar is en als onderdeel van de vergadering live en openbaar in beeld en geluid wordt gestreamd via de website van de gemeente. Hier zijn de video-opnames na de vergadering ook terug te vinden. Zie hiervoor de kalender van de gemeenteraad. Indien u niet in beeld wilt komen tijdens het inspreken, wijzen wij u op het alternatief om de raad een brief of e-mail toe te sturen via griffie@baarn.nl

Kom naar een Raad op Pad bijeenkomst

Jaarlijks organiseert de gemeenteraad verschillende Raad op Pad-bijeenkomsten voor inwoners. Deze bijeenkomsten zijn bedoeld om meer en beter in contact te komen met inwoners rond actuele thema’s. Juist voor als er geen directe inspraak of besluitvorming aan de orde is.  

Elke Raad op Pad bijeenkomst heeft een eigen thema.  

Tijdens een Raad op Pad bijeenkomst gaat het om uw ervaringen en over uw ideeën over oplossingen. Wat gaat goed en wat kan beter?

Eerdere bijeenkomsten gingen onder meer over de toekomst van het boerenbedrijf, eenzaamheid, woonruimte voor twintigers, seniorenwoningen, openbare ruimte en parkeren in woonstraten. 

Voor meer informatie over de afgelopen en komende bijeenkomsten van de Raad op Pad, kunt u terecht bij de griffie.  

Maak gebruik van het Burgerinitiatief

Met een burgerinitiatief kunt u eigen voorstellen of onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad plaatsen. Uw burgerinitiatief moet wel aan een aantal eisen voldoen: 

  • Minstens 50 mensen, die zelf ook recht hebben op het burgerinitiatief, moeten dit initiatief ondertekenen. 
  • Het moet gaan om een onderwerp dat behoort tot de bevoegdheid van het gemeentebestuur.
  • Er mag er in de afgelopen 4 jaar geen besluit over genomen zijn. 

Meer informatie over het burgerinitiatief kunt u vinden in Participatieverordening gemeente Baarn

Wilt u gebruik maken van het burgerinitiatief, dan kunt u contact opnemen met de griffier. Zij kan u meer vertellen over het burgerinitiatief en u advies geven over hoe u dit aanpakt. 

Als u een burgerinitiatief wilt indienen dan kunt u dit doen door het aanvraagformulier burgerinitiatief in te vullen. U kunt dit formulier opvragen bij de griffier.

Wilt u meer weten of wilt u hulp bij het maken van een keuze? Neem dan gerust contact op met de griffie (de ondersteuning van de gemeenteraad) door een mail te sturen naar griffie@baarn.nl of te bellen met 035 - 548 16 11