Sociale huurwoning en urgentieverklaring

Als u dringend een (andere) woonruimte nodig heeft, dan kunt u in een aantal uitzonderlijke situaties een urgentieverklaring krijgen. Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang op andere woningzoekenden. U vraagt de urgentieverklaring aan bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven.

Op de website van Woningnet staan de vrijkomende sociale huurwoningen in Baarn.

Wanneer urgentieverklaring?

Een urgentieverklaring is voor noodsituaties waar u zelf niets aan kunt doen.

Bijvoorbeeld omdat uw woning is afgebrand. Of omdat u uw woning noodgedwongen moet verkopen. Of als u door medische problemen een andere woning nodig heeft.  

In het aanvraagformulier geeft u aan wat de reden van uw aanvraag is. Daar leest u dan wat nodig is om mogelijk een urgentie te krijgen.

Hoe het werkt

  1. Eerst kijkt u of u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. Is de situatie echt urgent? Bij twijfel neemt u contact op met Loket Wonen, Zorg en Welzijn van de gemeente Baarn.
  2. Daarna schrijft u zich in als woningzoekende bij Woningnet.
  3. Daarna vraagt u een urgentieverklaring aan bij de gemeente waarin u nu staat ingeschreven. Als inwoner van Baarn gebruikt u hiervoor een digitaal aanvraagformulier. In dat formulier krijgt u een aantal vragen.

Het kan zijn dat u een melding krijgt dat u geen urgentieverklaring kunt krijgen. U kunt de aanvraag dan sluiten. U hoeft dan geen geld te betalen.

Komt u in aanmerking?

Voordat u een aanvraag doet, kunt u altijd eerst contact opnemen met het loket Wonen, Zorg & Welzijn. De medewerkers van het loket kunnen u een inschatting geven of u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. Ook denken zij met u mee als dit niet het geval is. De contactgegevens van het loket vindt u op de contactpagina van de gemeente Baarn.

Komt u in aanmerking voor een urgentieverklaring? Vraag die dan aan via onderstaande knop.

DigiDOnline urgentie aanvragen (met DigiD)

Kosten urgentieverklaring

Een aanvraag voor een urgentieverklaring kost geld. Ook als uw aanvraag wordt afgewezen of als u de aanvraag intrekt. U betaalt dus niet voor de urgentieverklaring, maar voor de aanvraag.

De tarieven zijn:

  • Voor een urgentieaanvraag met een medische indicatie zijn de kosten € 73,20
  • Voor een urgentieaanvraag met een sociale indicatie zijn de kosten € 60,80.

Sociale huurwoning vinden

De vrijkomende sociale huurwoningen in Baarn vindt u op Woningnet. Op deze site:

  • kunt u zich inschrijven als woningzoekende
  • leest u hoe u kunt reageren
  • hoe de toewijzing gaat
  • vindt u de eisen die gesteld worden aan uw inkomen.

Meer over het vinden van een (huur) woning in Baarn leest u op de website van Pit Baarn.

Als u dringend een (andere) woonruimte nodig hebt, dan kunt u in een aantal uitzonderlijke situaties een urgentieverklaring aanvragen.

Contact

Vragen over de sociale huurwoningen

Vragen over de urgentieverklaring

Heeft u vragen over de urgentieverklaring, dan kunt u contact met Loket Wonen, Zorg en Welzijn van de gemeente Baarn opnemen. Voor meer informatie en om een afspraak te maken, neemt u contact op met:

Heeft de informatie op deze pagina u geholpen?