Sociale huurwoning en urgentieverklaring
Als u dringend een (andere) woonruimte nodig heeft, dan kunt u in een aantal uitzonderlijke situaties een urgentieverklaring krijgen. Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang op andere woningzoekenden. U vraagt de urgentieverklaring aan bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven.
Op de website van Woningnet staan de vrijkomende sociale huurwoningen in Baarn.
Wanneer urgentieverklaring?
Een urgentieverklaring is voor noodsituaties waar u zelf niets aan kunt doen.
Bijvoorbeeld omdat uw woning is afgebrand. Of omdat u uw woning noodgedwongen moet verkopen. Of als u door medische problemen een andere woning nodig heeft.
In het aanvraagformulier geeft u aan wat de reden van uw aanvraag is. Daar leest u dan wat nodig is om mogelijk een urgentie te krijgen.
Hoe het werkt
- Eerst kijkt u of u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. Is de situatie echt urgent? Bij twijfel neemt u contact op met Loket Wonen, Zorg en Welzijn van de gemeente Baarn.
- Daarna schrijft u zich in als woningzoekende bij Woningnet.
- Daarna vraagt u een urgentieverklaring aan bij de gemeente waarin u nu staat ingeschreven. Als inwoner van Baarn gebruikt u hiervoor een digitaal aanvraagformulier. In dat formulier krijgt u een aantal vragen.
Het kan zijn dat u een melding krijgt dat u geen urgentieverklaring kunt krijgen. U kunt de aanvraag dan sluiten. U hoeft dan geen geld te betalen.
Komt u in aanmerking?
Voordat u een aanvraag doet, kunt u altijd eerst contact opnemen met het loket Wonen, Zorg & Welzijn. De medewerkers van het loket kunnen u een inschatting geven of u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. Ook denken zij met u mee als dit niet het geval is. De contactgegevens van het loket vindt u op de contactpagina van de gemeente Baarn.
Komt u in aanmerking voor een urgentieverklaring? Vraag die dan aan via onderstaande knop.
